En reflekterande blogg om investeringar och långsiktigt sparande men även andra aktuella ämnen i samhället.

fredag 28 januari 2011

Reflektioner kring H&M

Vilken klar och härlig dag idag! Trots kylan får man ett leende på läpparna när solen äntligen visar sig igen!

Hennes & Mauritz (STO:HMB) släppte som bekant sin Q4-rapport i veckan och analytikerkåren var inte sena med sina negativa omdömen. H&M är ett företag och aktie som jag lär återkomma till i många inlägg. Det besitter många av de egenskaper som utmärker en "great business" - en sådan man till rätt pris vill äga under överskådlig framtid.

Det tycks vara främst tre saker som oroar:

1. Inflationstendenser i inköp
2. Oklar försäljningstrend i jämförbara butiker
3. Stigande försäljnings- och administrationskostnader

Generellt kommer jag skriva mer om H&M då det besitter så fina egenskaper. Men i detta inlägg nöjer jag mig med några korta reflektioner på ovanstående.

1. (Kostnads)inflationstendenser
Flera omvärldsfaktorer har haft en omvänd effekt på inköpskostnaderna jämfört med tidigare. Faktorer som inverkade var minskat kapacitetsutrymme hos leverantörerna, ökade transportkostnader och att råvarupriserna steg kraftigt, t ex har bomullspriserna nästan fördubblats under 2010. Även de ökade investeringarna i kunderbjudandet, som gjorts för att stärka H&M:s marknadsposition på lång sikt, bidrog till minskningen av bruttomarginalen. KJP säger att "H&M anpassar sig till förändrade marknadsförhållanden över tid. Syftet är att alltid ha det bästa kunderbjudandet på varje enskild försäljningsmarknad och på så sätt stärka H&M:s marknadsposition och fortsätta ta marknadsandelar med en fortsatt hög lönsamhet". De avvaktar helt enkelt med att höja priset vilket drabbar marginalerna.

När det gäller prishöjningar och konkurrens: Det intressanta med H&M är att de arbetar utifrån en position som vasst modeföretag med låga priser. Med sina sunda finanser (balansräkning) och långsiktiga ägare behöver de inte gå i spetsen för prishöjningar utan kan avvakta tills konkurrenter med mindre goda förutsättningar tvingas göra detsamma. De kan då antingen välja att ta marknadsandelar/öka försäljning per enhet eller att följa efter.

Man ska därför vara försiktig innan man bedömer kvartalsvisa marginaler.

När det gäller inflation i största allmänhet tycks många analytiker dessutom ha ovanligt svårt att begripa att företag faktiskt anpassar sig och höjer sina priser. Ju mer nödvändig (och lägre ned på pavlov's stege) ett behov befinner sig, desto enklare tycks det vara. Därför är aktier i allmänhet på lång sikt mycket bättre investeringar än obligationer eftersom de flesta branscher kan inflationsskydda sig. H&M tycks ha en relativt god möjlighet till detta som lågkostnadsleverantör.


2. Oklar försäljningstrend
Det kanske mest är journalister med tighta deadlines som missar detta men sett i lokala valutor steg ju faktiskt H&Ms jämförbara försäljning (samma butiker) under hela Q4 och även under januari. Däremot har svenska kronan förstärkts vilket motverkade effekten i redovisningsvalutan. På lång sikt är detta tämligen ointressant såvida man inte spekulerar i valutor.

3. Stigande SG&A-kostnader
Detta är kanske det dummaste några har skrivit om. Anledningen till ökade SG&A-kostnader, förutom investeringar i ny IT/IS, beror ju på att H&M faktiskt expanderar med 250 butiker per år - och detta är ju kostnaden man tar på sig innan man har igen det i ökad försäljningsvolym i de nya enheterna.

Den fulla rapporten nås här.

2 kommentarer:

S sa...

H&Ms rapport är lite som du beskriver dagen. Först känner man den kalla luften, men när man höjer blicken och ser den lysande solen så kommer ett leende över läpparna...

Mot miljonen sa...

Det är inte alltid lätt att se skogen bland alla braskande tidningsrubriker! Jag tror generellt att journalister söker mer efter en kortsiktig raket eller ett fiasko. Den verkliga trenden och hur rapporten tas emot lär vi märka om ett tag, när de långsiktiga och lugna har tänkt till. Jag själv passade ju på att återigen fylla på. Möjligtvis går priset ner ännu mer, vi får se, tack för en bra artikel

Skicka en kommentar